Last van tijd tekort en een te drukke agenda? Hol je van de ene afspraak naar de andere? Deel jij je tijd meestal zo efficiënt mogelijk in zodat je zoveel mogelijk gedaan krijgt op een dag?
Vanaf nu nooit meer te druk!
Hoe klinkt dat? Lekker toch!
Deze blog is speciaal voor:
…Alle moeders die altijd super efficiënt hun tijd inplannen en daardoor het risico lopen zichzelf voorbij te rennen zonder dat ze het door hebben.
…En voor alle moeders die het gevoel hebben vaak achter de zaken aan te lopen, een hekel hebben aan plannen maar wel altijd tijd tekort komen.
Ik verklap je mijn 3 geheimen voor effectief timemanagement voor moeders
“Wat belangrijk is, is zelden dringend en wat dringend is, is zelden belangrijk” – Dwight Eisenhower
Het 1e geheim: Prioriteiten stellen en plannen volgens Eisenhower
Eisenhower was de 34e president van Amerika en staat erom bekend één van de meest productieve personen te zijn geweest ooit.
Het Eisenhower model is een simpele manier om slim met je doelen om te gaan. Het draait daarbij allemaal om prioriteiten stellen, beslissingen maken en het verschil tussen dringend en belangrijk.
- Dringend én belangrijk: taken die je zo snel als mogelijk uitvoert omdat er anders (grote) problemen ontstaan (5%).
- Belangrijk, maar niet dringend: taken die je inplant om op een later moment uit te voeren (95%).
- Dringend, maar niet belangrijk: taken die je indien mogelijk aan anderen delegeert.
- Dringend noch belangrijk: taken die je van je lijst schrapt, vooral in drukke periodes waar hogere prioriteiten om je aandacht vragen.
Dus
1. Je kind uit de voorraad kast trekken voordat al het snoep op is = Dringend én belangrijk!
2. Tijd voor jezelf inplannen om een dagje te gaan winkelen = Wel belangrijk niet dringend
3. Je boodschappen bestellen bij Picnic, Appie, Jumbo, je man = Niet belangrijk (voor jou) wel dringend
4. Door facebook en instagram scrollen op zoek naar…. ehh…tsja….= Niet belangrijk en niet dringend
Het 2e geheim: Keuzes maken
Je kunt vaak gewoon niet alles doen wat je wilt. Dus is het goed om jezelf te leren minder te willen. Keuzes maken dus.
Als je weet wat je prioriteiten zijn, dan is het ook makkelijker om daar de juiste keuzes voor te maken.
Hoe weet je of je de juiste keuzes maakt? Heel simpel, door ze te maken en er van te leren als ze niet lekker uitpakken.
Daar zit achter dat fouten maken mag. En eigenlijk nog beter, kijk naar iedere fout die je maakt als een ontwikkelpunt. Leer ervan en het zijn geen fouten meer maar kansen.
We willen vaak keuzes maken met ons hoofd, maar we zijn nou eenmaal emotionele wezens. We nemen dus beslissingen op basis van emotie. Wat je helpt is het creëren van overzicht en dat doe je door afstand te nemen.
Door het nemen van afstand kun je uit een probleem of situatie stappen waardoor het duidelijk wordt waar het echt om gaat, of wat jij echt belangrijk vindt. – En dan weet je ook wat je te doen hebt.
Vind jij het lastig om keuzes te maken? Lees dan de blog ‘Overzicht – Prioriteiten – Keuzes maken‘ en leer hoe je in 4 stappen tot een besluit kan komen.
Het 3e geheim: Timemanagement is ‘het managen van jezelf’
Tijd managen is het managen van jezelf. En om jezelf te managen moet je weten wie je bent, hoe je dingen doet en wat je belangrijk vindt. En hoe kom je daar, weer dat afstand nemen en reflectie. Oftewel de rust nemen om naar binnen te gaan en te reflecteren op opgedane ervaringen.
De eerste stap die je daarvoor kunt zetten is het ontdekken van je persoonlijke kernwaarden. De tweede stap is het oplossen van je interne tijdverslinders.
Kernwaarden
Kernwaarden zijn dé dingen waarvoor jij bereid bent alles te doen. Bijvoorbeeld veiligheid, of eerlijk zijn. Kernwaarden zorgen ervoor dat je dichtbij jezelf blijft. Dat je niet naar andermans pijpen danst als dat niet bij jou past.. Doe je dat namelijk wel, dan kost dat je veel energie en zal het ten slotte ten koste gaan van jezelf (veel mensen die teveel doen wat niet bij hun past raken in een burn-out).
Wat zijn jouw meest belangrijke waarden in het leven?
Als je weet wat jij echt belangrijk vindt, dan zijn keuzes maken een appeltje- eitje voor je. Dan weet je waar je meer tijd en waar je minder tijd aan wilt besteden en wordt het ook makkelijker om nee te zeggen tegen mensen of dingen die je niet leuk vindt.
Tijdens mijn ‘Geheim van een Urban Mom’ E-training leer ik moeders naar zichzelf te kijken, hun patronen te doorzien én laat ik ze hun waarden ontdekken, dit zijn vaak echte eye-openers.
Wil je ontdekken wat je waarden zijn en ook een waarden manifest voor jezelf maken? Klik op deze link voor de oefening daarvoor.
Je persoonlijke tijdverslinders
Een tweede heel belangrijk punt om je zelf en dus je tijd te managen is grip hebben op je tijdverslinders, oftewel je eigen energievreters.
Hierbij kun je denken aan hoe jij persoonlijk met je plannen en je tijd omgaat. Een paar voorbeelden:
• Gebrek aan discipline
• Moeite met nee zeggen
• Onvermogen om te delegeren en los te laten
• Uitstelgedrag
• Besluitloosheid
Bedenk voor jezelf welke tijdverslinder jouw planning vaak bedreigt en probeer die te veranderen.
Heb je bijvoorbeeld moeite met nee zeggen, experimenteer met deze 19 manieren om ‘nee’ te zeggen.
Super interessant!
Ik zie nu ook in dat ik ‘dringend’ en ‘belangrijk’ regelmatig door elkaar haal en hierdoor ook in de knoop kom met plannen en delegeren.
Fijn hoe overzichtelijk je het hebt omschreven. Ik ga proberen het toe te passen in mijn werk en privé situatie, ben benieuwd!
Hai Ilona,
Dank je wel voor je reactie.
Het kan helpen om het alles op te schrijven en elke keer te bedenken voor wie is het belangrijk dat dit gedaan wordt.
Ook de zin: Moet Ik Dit Nu Doen? kan je helpen, waarbij je de zin 5 keer voor je zelf uitspreekt met elke keer de klemtoon op een ander woord.
Groetjes Nina